Cynamon.

Posted on

 

Wielu z nas używa przypraw takich, jak cynamon, pieprz, chili, kurkuma i imbir w swojej kuchni. Przyprawy te miały kiedyś zastosowanie lecznicze, a w obecnych czasach, struktury cząsteczkowe wielu leków są stworzone na bazie tych właśnie substancji naturalnych.

 

spices-887348_1280

Cynamon jest jedną z moich ulubionych przypraw. Uwielbiam go dodawać do niemalże wszystkiego, co słodkie. Jest on przykładem „codziennej” przyprawy, która ma imponującą ilość korzyści, przede wszystkim ze względu na to, iż zawiera substancję znaną jako "aldehyd cynamonowy" – która nadaje charakterystyczny smak. Aldehyd cynamonowy  może zrobić kilka fajnych rzeczy, jak zabić nieświeży oddech i odstraszyć owady, ale jego wartość sięga znacznie głębiej.

I tak, posiada również szeroką gamę zalet pro – zdrowotnych, w tym ma właściwości anty-rakotwórcze, redukuje LDL ("zły cholesterol"), ma potencjał do walki z wystąpieniem choroby Alzheimera, itd… jednakże w tym artykule chciałbym skupić się na jednej korzyści, która w szczególności ma bezpośredni wpływ na Twoje ciało.

Korzyść ta dotyczy wrażliwości na insulinę.

No to zaczynamy…

Jak już wiesz, kiedy jesz organizm rozkłada pożywienie na różne substancje, z których jedna z nich to  glukoza lub inaczej cukier we krwi. Trzustka uwalnia hormon insuliny do krwi, który „daje rozkaz” Twojej wątrobie, mięśniom i tkance tłuszczowej, aby pozyskać glukozę z krwi i przechować ją. Twoja wątroba i mięśnie przechowują glukozę jako substancję znaną jako glikogen, a twoje komórki tłuszczowe przechowują ją jako substancję znaną, jako trójglicerydy. Magazynowanie glikogenu zwiększa rozmiar komórek mięśniowych, a trójglicerydów rozszerza możliwości przechowywania komórek tłuszczowych.

U zdrowych ludzi komórki są wrażliwe na insulinę. Oznacza to, że reagują na „rozkazy” insuliny prawidłowo, wyłapując glukozę z krwiobiegu. Im bardziej wrażliwe są nasze komórki na insulinę, tym lepiej reagują na jej obecność we krwi. Ponieważ im większa wrażliwość na insulinę, tym organizm musi produkować jej mniej, aby skutecznie "przekonać" komórki do wchłaniania glukozy z krwioobiegu  i to w szybkim tempie. I to jest dobra rzecz, bo pomaga utrzymać beztłuszczowe, zdrowe ciało.

Gdy komórki stają się oporne na insulinę, nie reagują na insulinę w sposób właściwy. Organizm musi produkować więcej insuliny, aby zmusić komórki do działania, a insulina musi pozostawać we krwi dłużej, aby komórki przechowały glukozę. Ten stan jest zły i prowadzi do przyrostu masy ciała (szczególnie w okolicy brzucha), zwiększonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, senności, nadciśnienia i wielu innych.

A tak na marginesie, cukrzyca typu 2 jest stanem, w którym nasze komórki stały się bardzo oporne na działanie insuliny, a organizm po prostu nie może produkować jej tyle, aby im odpowiedzieć poprawnie. Tak więc diabetycy muszą wstrzykiwać insulinę, gdy jedzą, aby zmusić ich komórki do zaakceptowania glukozy.

 

cinnamon-stick-514243_1280

 

 

Cynamon poprawia wrażliwość na insulinę.

W jednym z badań przeprowadzonych na 60 osobach z cukrzycą typu 2 zastosowano codzienne spożycie 1, 3 i 6 gramów cynamonu dziennie przez 40 dni, co wiązało się z obniżonym poziomem glukozy we krwi o 18-29% (co oznacza, że ich komórki lepiej reagowały na insulinę). Badana grupa jedząca 6 gramów dziennie doświadczyła znacznego obniżenia, już w ciągu zaledwie 20 dni.

Efekty te zostały również zauważone u zdrowych dorosłych osób, przy czym skuteczna dawka to 3 gramy dziennie. Aby umieścić te dawki w perspektywie, 1 łyżeczka cynamonu, wynosi około 3 gramów.

ceylon_vs_cassia

Jednakże większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że  tak naprawdę są dwa główne typy tej przyprawy. Obie z nich są zdrowe, ale jedna z nich zawiera toksynę, która jest szkodliwa, jeśli jesz jej za dużo. Ten tani cynamon kupowany w sklepach to chińska odmiana o nazwie Cassia (Cinnamomum Cassia) podczas, gdy oryginalny pochodzi z Cejlonu (Cinnamomum Verum czyli cynamon prawdziwy).

Cynamon Cassia jest najczęstszą odmianą występującą w przyprawach. Ma silniejszy smak, niż Cynamon cejloński i 95% olejków z aldehydu cynamonowego. Cejloński cynamon jest odmianą wysokiej jakości i jest nieco droższy od poprzednika. Zawartość około 50-63% olejków aldehydu cynamonowego wyjaśnia jego łagodny smak. Obie odmiany cynamonu wydają się mieć anty-cukrzycowe i obniżające działanie. Jednakże cynamon Cassia jest bogaty w kumarynę. Kumaryna jest związkiem naturalnie występującym w kilku gatunkach roślin i może być szkodliwa w dużych dawkach.

U gryzoni, kumaryna jest główną przyczyną uszkodzenia wątroby, nerek oraz płuc. Może nawet powodować raka. U ludzi są odnotowane podobne przypadki.

W rzeczywistości tolerowane dzienne spożycie (TDI) kumaryny z 0,2 mg / 1lb (0,5 mg / kg) masy ciała, obecnie zostało zmniejszone do 0,05 mg / 1lb (0,1 mg / kg).

Cassia zawiera około 1% kumaryny, a Cejlon zawiera tylko 0,004%, czyli 250 razy mniej. To jest tak niskie nasycenie, że często nawet niewykrywalne. Przekroczenie górnego limitu kumaryny jest bardzo łatwe, jeśli używasz dużo cynamonu Cassia. W wielu przypadkach, zaledwie 1-2 łyżeczki może przenieść Cię ponad dzienny limit. Dlatego też, jeśli jesz regularnie dużo cynamonu lub używasz przyprawy, która go zawiera, to stanowczo sięgaj po cynamon cejloński. Mówię to też z doświadczenia, gdyż moja przygoda z cynamonem Cassia zakończyła się bardzo podwyższonymi markerami wątrobowymi wykrytymi przy okresowych badaniach krwi.

cinnamon_challange

 

 

 

 

 

Cynamon jest jednym ze smacznych darów natury, który poprawia nasze zdrowie. Zjedz łyżeczkę dziennie, aby poprawić wrażliwość na insulinę, a to z kolei pomoże Ci utrzymać szczupłą sylwetkę i zdrowie. Jednakże, jeśli masz zamiar spożywać duże ilości tej przyprawy lub przyjmować jako suplement, radzę Ci, sięgnij po cynamon cejloński , gdyż jest lepszej jakości i bardziej bezpieczny.

 

To co?… Do następnego…

 

Salute!

Joel

joel@trenujzglowa.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *