Leptyna.

Posted on

 

Leptyna często nazywana jest "hormonem otyłości". Zaburzenia równowagi leptynowej i jej dysfunkcje są obecnie wskazywane jako jeden z wiodących czynników wpływających na gromadzenie się tłuszczu u ludzi. Co oczywiście spowodowało powstanie tych wszystkich rodzajów diet i suplementów, które powodują zneutralizowanie skutków „tuczenia” tego złego hormonu. Podobnie jak insulina, leptyna nie ma zdolności do "pozwalania" lub "niepozwalania" na utratę wagi, może działać z nami lub przeciw nam, co ułatwia cały proces lub czyni go po prostu trudniejszym.

Zatem może dowiedzmy się dlaczego tak się dzieje…?

 

No to zaczynamy…

 

Leptyna jest hormonem wytwarzanym przez komórki tłuszczowe. Ma ona  wiele funkcji w organizmie, między innymi: reguluje głód, tempo przemiany materii, apetyt, motywację, odporność, płodność i libido. Jednakże jej główną rolą jest regulacja masy ciała.Leptin

W prosty sposób leptyna mówi mózgowi, że mamy wystarczająco dużo energii przechowywanej w komórkach tłuszczowych, na metabolicznie wymagające dużego wydatku energii funkcje, jak wzrost mięśni, ciąża, normalne poziomy aktywności fizycznej itp. i że organizm może wydobywać tę energię w normalnych „etapach”.

Jeśli ograniczysz ilość kalorii w celu utraty tłuszczu, produkcja leptyny maleje, co mówi twojemu ciału, że jest w stanie niedoboru energii i że musi wydawać mniej i pobrać więcej. Dokonuje tego poprzez kilka mechanizmów, jak np.: redukcja podstawowej stopy metabolicznej i aktywności nie-ćwiczeniowej oraz stymulacja głodu.

  1. Jesz.
  2. Zyskujesz tłuszcz.
  3. Produkujesz  leptynę.
  4. Czujesz się syty.
  5. Przestajesz jeść.
  6. Utleniasz tłuszcz.
  7. Poziom leptyny spada.
  8. Jesz.
  9. I od nowa.

 

U zdrowych ludzi ta pętla "sprzężenia zwrotnego" działa bardzo dobrze i pomaga utrzymać optymalny poziomy tkanki tłuszczowej. Gdy jesteśmy głodni, jemy, dopóki nasze ciało nie powie nam, że jest pełne, przechowa niektóre potrawy w postaci tłuszczu.”Idziemy” przez nasz dzień, wydając energię na różne czynności, spalając tłuszcz, aż nasze ciało mówi nam, że potrzebuje więcej energii, jemy, dopóki się nie wypełnimy i cykl powtarza się.

Jak widać, sama leptyna nie jest wrogiem – ale  możemy obrócić ją przeciwko nam poprzez złe nawyki żywieniowe itp.

 

Odporność na leptynę

Osoby otyłe mają duże ilości tkanki tłuszczowej, ale zgadnij, co jeszcze występuje u nich w dużej ilości? Bingo! – leptyna.

Im więcej energii przechowywanej komórkach tłuszczowych (tym bardziej otyli jesteśmy), tym więcej leptyny wytwarza ciało.

Dlaczego więc ludzie otyli często się przejadają? Dlaczego ich mózgi nie wyczuwają całej leptyny we krwi i zdając sobie z tego sprawę, że nie potrzebują pożywienia przez dłuższy czas, całkowicie nie wyłączają głodu i pragnienia, aby jeść?

Odpowiedź leży w tzw. oporności na leptynę.

Podobnie jak oporność na insulinę, oporność na leptynę jest stanem, w którym ciało staje się mniej wrażliwe na sygnały leptyny, co powoduje dysfunkcje apetytu i metabolizmu.

Istnieją różne teorie, jak to działa dokładnie, ale najważniejsze jest to, że poziom leptyny może być nienormalnie wysoki, a pomimo to mózg uważa, że ciało jest w stanie głodu, a zatem podejmuje wspomniane wcześniej działania zwiększające pobór energii i zmniejszając wydajność organizmu.

To "zwarcie" normalnego procesu utrzymywania wagi jest przedstawione poniżej i powoduje błędny cykl:

  1. Jesz.
  2. Gromadzisz tłuszcz.
  3. Produkujesz  leptynę.
  4. Czujesz się głodny.
  5. Jesz więcej.
  6. Gromadzisz więcej tłuszczu.
  7. Produkujesz leptynę.
  8. Czujesz się głodny.
  9. Jesz więcej.
  10. I tak w kółko.

W ten sposób oporność na leptynę powoduje nadwagę i otyłość oraz naturalną skłonność do jedzenia w nadmiarze i do zbyt małej aktywności, co powoduje, że stajemy się grubsi i grubsi. I jak widać, najlepszym sposobem, aby uniknąć wpadania w tę pułapkę jest niedopuszczanie do nadwagi!

Pomyśl o otyłości jako o dołku pełnym ruchomego piasku. Im więcej jesz, tym ważysz więcej i tym samym bardziej zatapiasz się i coraz  trudniej jest Ci się wydostać.

Nie oznacza to jednak, że ludzie z nadwagą są na nią skazani. Zmniejszenie masy tłuszczowej zmniejsza poziom krążącej leptyny, a także wydaje się "przywracać" wrażliwość na leptynę. Tak, osoby te mogą zmagać się z głodem nieco bardziej niż inni, przynajmniej na początku, ale to też normalizuje się w czasie.

To również wyjaśnia jedeno z potężnych biologicznych zjawisk tzw. "efekt jojo" , gdy nieumiejętnie człowiek przeprowadza dietę  głodując, zalewa go fala leptyny, a następnie w końcu nie może znieść głodu  i zmuszony jest odzyskać utraconą energię w celu przywrócenia równowagi fizjologicznej i je…, jakby nie było jutra.leptin-treatment-diet

 

 

Jak przywrócić wrażliwość na leptynę?

Jeśli nie chcesz walczyć z problemem nadwagi, musisz zachować wysoki poziom wrażliwości na leptynę. W ten sposób Twój mózg może po prostu wykonać całą pracę za Ciebie, regulując Twój apetyt, aby upewnić się, że pozostajesz na zdrowym poziomie tkani tłuszczowej.

Firmy produkujące suplementy diety wypromowały mnóstwo specjalnych produktów, które miały zrównoważyć i zoptymalizować poziom leptyny w ludzkim organizmie, ale podobnie, jak w przypadku większości „cudownych” preparatów wspomagających odchudzanie, większość to tylko marketing 🙂 .leptin pill

Oto "twarda prawda" …

Jeśli chcesz przywrócić wrażliwość na leptynę, nie możesz być bardzo otłuszczony! Nie ma w tym większej filozofii.

Jeśli masz nadwagę i nie doprowadzisz całkowitej masy tłuszczowej do zdrowego poziomu, nigdy nie będziesz w stanie wyeliminować problemów z opornością na leptynę i zawsze będziesz walczyć z zapobieganiem dalszemu przyrostowi masy ciała.

Oznacza to, żeby schudnąć musisz utrzymać deficyt kalorii poprzez regulowanie spożycia pokarmów, co oznacza, że prawdopodobnie będziesz musiał zrezygnować z niektórych niezdrowych nawyków, takich,  jak jedzenie zbyt dużo „śmieci” i picia zbyt wielu kalorii.

 

Jeśli chcesz zachować wrażliwość na leptynę, musisz zaangażować się w zdrowe życie.

Nie martw się jednak – utrata tkanki tłuszczowej jest dość łatwa, gdy wiesz, co robisz. Zdrowa utrata wagi nie jest skomplikowana, ale wymaga samodyscypliny i wysiłku. Będziesz musiał/ musiała regulować spożycie pokarmu i ćwiczeń przez kilka tygodni lub nawet miesięcy, w zależności od tego, ile tłuszczu chcesz stracić. Nie, nie mówię o poświęceniu swoich kubków smakowych na rzecz „kultu"czystego jedzenia. Po prostu nie spożywaj pokarmu, którego nie potrzebujesz i nie skazuj się na brak aktywności. Podobnie jak wrażliwość na insulinę, wrażliwość na leptynę jest po prostu produktem ubocznym dbania o swoje ciało, a jeśli skupisz się na zdrowiu, organizm sam zadba o siebie.recznik

 

 

 

To co?… Do następnego…

 

Salute!

Joel

joel@trenujzglowa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *