Odżywka białkowa na odchudzanie jest konieczna?

Czy konieczna jest odżywka białkowa na odchudzanie?

Jednym z najważniejszych składników odżywczych wspomagających odchudzanie jest białko. A odżywki proteinowe to wygodny sposób na dodanie białka do diety, ale czy są niezbędne podczas odchudzania?

Joel

Prawdopodobnie słyszałaś, że jedzenie białka jest ważne dla utraty wagi. Prawdopodobnie słyszałaś również, że suplement białkowy jest szczególnie skuteczny w przypadku utraty wagi. I jeśli kiedykolwiek szukałaś w Internecie wskazówek dotyczących odchudzania, jedną z pierwszych rad, które znalazłaś, było to, że odżywka białkowa na odchudzanie jest najlepsza i powinnaś zacząć popijać „szejki” proteinowe, aby schudnąć.

I to wszystko rodzi pytanie: jakie jest najlepsze białko w proszku na odchudzanie?

Cóż, zanim będziemy mogli odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz zrozumieć podstawową prawdę o utracie wagi… 

Żaden proszek białkowy, koktajl, ani inny suplement nie może spowodować utraty wagi samodzielnie. Urata wagi jest wynikiem odpowiedniej diety i treningu, a suplementy tylko wzmacniają wysiłek w kuchni i na siłowni.

Teraz dobra wiadomość! Białko w proszku absolutnie może pomóc Ci schudnąć, jeśli używasz go do wspierania zdrowych nawyków żywieniowych i programu treningowego. Rodzaj odżywki białkowej, którą wybierzesz, może mieć wpływ na Twoje wyniki.

Jednakże zacznijmy od najważniejszego, dlaczego w ogóle miałabyś się martwić o spożycie białka?

No to zaczynamy…

“Producenci odżywek białkowych mogą twierdzić, że ich produkty sprzyjają utracie tkanki tłuszczowej, ale suplementy proteinowe nie są magicznym środkiem. Zastąpienie posiłków koktajlami białkowymi może pomóc w zmniejszeniu dziennych kalorii, co może pomóc w utracie wagi.”

Badania pokazują, że dieta wysokobiałkowa jest lepsza, niż dieta niskobiałkowa pod każdym względem, a zwłaszcza, gdy próbujesz schudnąć. Jedzenie odpowiedniej ilości białka pomaga:

Krótko mówiąc, spożywanie wystarczającej ilości białka ułatwia utratę tłuszczu i przyrost masy mięśniowej. A ile białka należy zjeść, aby schudnąć?

Badania pokazują, że należy spożywać około 1 do 1,2 grama na 1 funt masy ciała dziennie (ok. 2.3g/kg) podczas redukcji, co stanowi około 25 do 35% całkowitego dziennego spożycia kalorii
u większości osób. 

Czy odżywka białkowa pomaga schudnąć?

Na pewno nie sama w sobie!

Nie ma nic znaczącego w jakimkolwiek rodzaju suplementu białkowego, który pomagałby w automagicznym spalaniu tkanki tłuszczowej hihi. W rzeczywistości nie musisz przyjmować żadnych suplementów, aby spalić tłuszcz lub zbudować mięśnie.

Jednak prawdziwym powodem, dla którego powinnaś rozważyć przyjmowanie białka w proszku w celu utraty wagi, jest to, że codzienne spożywanie wystarczającej ilości białka z całych pokarmów może być trudne i niepraktyczne. Jest to szczególnie istotne, jeśli masz napięty harmonogram, często podróżujesz lub wykonujesz pracę, która utrudnia regularne przygotowywanie lub kupowanie wysokobiałkowych posiłków.

Ważne jest to, że suplement białkowy nie pomoże Ci bezpośrednio schudnąć. Pomoże Ci jednak osiągnąć dzienne zapotrzebowanie na białko (~ 2.3g/kg dziennie), co zmniejszy głód, utratę mięśni i szanse na przejadanie się oraz zwiększy przyrost masy mięśniowej, poprawi wyniki treningowe i regenerację. A to wszystko pomoże Ci znacznie szybciej schudnąć.

Ile białka w proszku należy jeść, aby schudnąć?

Jak już wiesz, nie musisz jeść odżywki białkowej w proszku, aby schudnąć, ale może to ułatwić ten proces. Następne logiczne pytanie brzmi: ile białka w proszku to za dużo?

Jedną z rzeczy, o których należy pamiętać, próbując schudnąć, jest to, że cała żywność będzie na ogół bardziej sycąca i bogatsza w składniki odżywcze, niż suplementy, w tym proszki białkowe i batony. Dlatego dobrą zasadą jest spożywanie nie więcej, niż około 30 do 40% całkowitego dziennego zapotrzebowania na białko z proszku i batonów białkowych.

Nie ma nic niezdrowego w jedzeniu większej ilości białka w proszku, ale jeśli każdego dnia potrzebujesz więcej, niż jedną czwartą całkowitego zapotrzebowania na białko z suplementów, to jest to sygnał, że ​​być może trzeba włożyć więcej wysiłku we właściwe planowanie posiłków.

Najlepsze białko w proszku do utraty wagi to…

Każde, które pomoże Ci osiągnąć całkowity dzienny docelowy poziom białka i odpowiada Twojemu budżetowi i preferencjom.

Chociaż często można zobaczyć  różnych uznanych „ekspertów”, a zwłaszcza „influencerów” w  mediach społecznościowych, polecających ten, czy inny rodzaj lub markę białka, to rzeczywistość jest taka, że ​​prawie każdy, wysokiej jakości suplement białkowy zadziała odpowiednio podczas procesu utraty wagi.

Prawdopodobnie słyszałaś również, jak ludzie twierdzą, że najlepiej jest wybrać odżywkę białkową, która jest „hydrolizowana”, „przetwarzana na zimno” lub „ultrafiltrowana/ mikrofiltrowana” itp, ale bądźmy szczerzy, to tylko próba uatrakcyjnienia produktu, czytaj mydlenie oczu :-).

W tym przypadku istotne jest to, że większość z tych „specjalnych” metod przetwarzania jest niepotrzebna i służy jedynie do napompowania zysku producenta. Nie oznacza to jednak, że rodzaj kupowanego suplementu białkowego w ogóle nie ma znaczenia. Po prostu większość kryteriów używanych przez ludzi przy zakupie odżywki białkowej, nie jest potrzebna.

Na co więc powinnaś zwrócić uwagę kupując białko w proszku? Oto trzy pytania, które należy sobie zadać przed wyborem najlepszej odżywki białkowej do utraty wagi.

1. Czy przynajmniej 80% kalorii w każdej porcji pochodzi z białka?

Wielu producentów proszków białkowych obniża koszty, włączając do swoich preparatów białkowych tanie, niepotrzebne „wypełniacze”, takie jak duże ilości maltodekstryny, tanie aminokwasy, a nawet mąkę.

Prostym sposobem uniknięcia wielu z tych oszustw jest zapewnienie, że co najmniej 80% kalorii, w każdej porcji odżywki w proszku, faktycznie pochodzi z białka.

Ogólnie rzecz biorąc, 80 do 90% kalorii w wysokiej jakości izolatach białek będzie pochodziło z białka (izolat białka to proszek białkowy, z którego usunięto maksymalną ilość tłuszczu, węglowodanów i innych składników). Ta metoda nie jest niezawodna. Pamiętaj, że firmy mogą nadal „podnosić” zawartość białka, dodając tanie aminokwasy, ale i tak zwrócenie uwagi na to pomaga wyeliminować wiele opcji niskiej jakości.

2. Czy białko w proszku zawiera sztuczne słodziki, aromaty lub barwniki?

Być może czytałaś kiedyś w Internecie twierdzenia, że ​​nawet naturalne słodziki zakłócają utratę wagi. Nic bardziej mylnego.

Badania po badaniach wykazały, że słodziki niskokaloryczne lub bezkaloryczne nie zachęcają do przejadania się, ani nie zwiększają apetytu. W rzeczywistości większość badań pokazuje, że pomagają one ludziom jeść mniej i tym samym skuteczniej schudnąć. 

Chociaż sztuczne słodziki mogą nie być tak niebezpieczne, jak twierdzą niektórzy ludzie, to badania (klik, klik, klik ) sugerują, że regularne spożywanie niektórych z tych chemikaliów, może być szkodliwe dla naszego zdrowia, jednakże do potwierdzenia tego założenia potrzebne są dalsze badania.

Dlatego ogólnie rozsądnie jest wybierać proszki białkowe, które zawierają naturalne słodziki, takie jak np. stewia i erytrytol, a nie te zawierające np. aspartam, zwłaszcza jeśli planujesz je regularnie spożywać.

Badania pokazują (klik, klik, klik), że naturalne substancje słodzące są nie tylko bezpieczne, ale mogą również przynosić wiele korzyści zdrowotnych, w tym lepszą wrażliwość na insulinę, lepszy profil cholesterolu, lepszą kontrolę poziomu glukozy we krwi, potencjalne działanie przeciwnowotworowe, niższe ciśnienie krwi i obniżenie poziomów stanów zapalnych, itp.

Do tego należy również pamiętać, iż wiele suplementów zawiera sztuczne barwniki, znane jako barwniki azowe. Podobnie, jak w przypadku sztucznych słodzików, spożywanie barwników azowych może nie być tak szkodliwe, jak niektórzy sądzą (klik, klik, klik), ale istnieją dowody na to, że te chemikalia mogą powodować różne negatywne skutki w organizmie. I chociaż sztuczne aromaty wydają się być łagodne, to po prostu nie są Ci zwyczajnie potrzebne.

3. Czy białko w proszku dobrze smakuje i jest łatwo przyswajalne?

Dobre białko w proszku nie powinno smakować jak suplement. Zamiast tego powinno mieć kremowy, gładki i orzeźwiający smak, po zmieszaniu go ze zwykłą wodą. A po zmieszaniu z mlekiem lub substytutem mleka powinno smakować jeszcze lepiej.

Zatem, jeśli Twoje białko w proszku smakuje syntetycznie lub jak woda, która zbyt długo leżała w plastikowej butelce, powinnaś kupić coś innego. Dodatkowo, Twoje białko w proszku powinno nie tylko dobrze smakować, ale nie powinno powodować wzdęć, gazów, skurczów lub „beknięć”.

Wiele osób zakłada, że ​​te problemy są nieodłączną częścią spożywania proszku białkowego, ale zwykle te dolegliwości są one wynikiem niskiej jakości suplementu, niepotrzebnych dodatków lub śladowych ilości laktozy, która w wielu przypadkach powoduje podrażnienia żołądka. Mając to na uwadze, powinnaś wybierać odżywki białkowe, które nie zawierają laktozy, aby uniknąć po spożyciu niestrawności, bólów żołądka, czy gazów.

 

Najważniejsze jest to, że…

Żaden rodzaj białka w proszku nie pomoże Ci samodzielnie schudnąć. Jednakże suplement białkowy może pomóc w spożywaniu wystarczającej ilości białka każdego dnia, co znacznie ułatwi utratę wagi.

Starając się schudnąć, należy spożywać ~2,3g na 1 kilogram masy ciała dziennie , co stanowić będzie około 25 do 35% całkowitego spożycia kalorii u większości osób.

Nadmierne spożycie białka nie powoduje uszkodzenia nerek i pogorszenia ogólnego stanu zdrowia, o ile nie masz już istniejących problemów zdrowotnych (choroba nerek).

I chociaż nie ma też nic niezdrowego w codziennym jedzeniu dużych ilości białka w proszku, to jeśli potrzebujesz więcej, niż około 40% całkowitego dziennego spożycia białka z odżywki białkowej, jest to znak, że być może będziesz musiała ciężej popracować nad przygotowaniem bardziej zbilansowanych posiłków z całych produktów żywnościowych.

Jakie jest Twoje zdanie na temat włączania odżywki białkowej do swojej diety? Masz coś jeszcze do dodania? Daj mi znać w komentarzach pod spodem! I jeśli uważasz, że ten artykuł jest pomocny, wesprzyj moją pracę i Postaw mi kawę na buycoffee.to!

To co?…

Do następnego… 

Salute!

Joel

joel@trenujzglowa.pl

Znajdź mnie w Social Media

One thought on “Odżywka białkowa na odchudzanie jest konieczna?”

  • Dziękuję za zatrzymanie się i przeczytanie tego artykułu! Mam nadzieję, że Ci się spodobał.

    Jeśli masz jakieś pytania, możesz komentować poniżej. Dokładam wszelkich starań, aby sprawdzać i odpowiadać na każdy komentarz pozostawiony na moim blogu!

    Aha i jeśli podoba Ci się to, co mam do powiedzenia, zapisz się na mój bezpłatny cotygodniowy newsletter! Otrzymasz niesamowite, oparte na nauce wskazówki dotyczące zdrowia i sprawności, pyszne przepisy bez wyrzutów sumienia i wiele więcej!

    Napisz do mnie wiadomość o treści “NEWSLETTER” używając formularza dostępnego na stronie.

    Twoje informacje są również u mnie bezpieczne. Nie udostępniam, nie sprzedaję ani nie wypożyczam mojej listy mailowej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *